Watersport

Het woord watersport komt voort uit het roeien dat wordt beoefend. Jaarlijks worden de Koevern’se Sloepenraces gehouden in de grachten van de v.m. vestingstad. De Cie. Watersport is een nogal bijzonder onderdeel van de Havenvereniging geworden. De tak komt voort uit de gedachte dat in oorsprong roeisloepen werden gebruikt om lijnen van zeevarende schepen naar de wal te brengen. Zo bestaat in Rotterdam nog immer de kreet ‘roeiers’ als er sprake is van hulp bij slepen. Voor het beoefenen van de sport Sloeproeien zijn inmiddels twee gelijkwaardige sloepen aangeschaft die zonder discussies over glijgetal of weerstandsverschillen ingezet kunnen worden bij de sloepenrace. Geroeid wordt in 7.30 mtr. lange sloepen 8+ stuurman, onder de namen: de ‘Groene Loper’ en de ‘Blauwe Gans’. (In Coevorden wordt jaarlijks traditioneel Ganzenmarkt gehouden, t.w. op de tweede maandag van november).

Verder kennen we de Gans-Eier-Race, d.i. een internationale sloepenrace waarbij vanuit Duitsland rechtstreeks van de boerderij ganzeneieren worden gebracht naar de Kasteelkeuken van Coevorden. Daarbij moet het snelste team wel alle eieren heel overbrengen, anders.

De roeisloepen worden tijdens de Historische Havendagen ingezet voor rondvaarten in de grachten. Mogelijke rondvaarten zijn: de ‘Drie bastionstocht’, de ‘Jungletocht’, welke voert naar een authentiek sluisje van 1888 in Esschebrugge (Dld.) en de ‘Kruipdoor-Sluipdoortocht’, waarbij zelfs heel lage bruggen worden gepasseerd. Rondvaarten gaan niet roeiend maar met aangehangen 4takt-hulpmotor, een kleine concessie op de watersport ten dienst van het Evenement HH-dagen.

Voorzitter Commissie Watersport: Klaas Terpstra
Contact e-mailadres: klaas@terpnet.nl