Coevorder Fietsroute

Fietsroute langs de waterwegen van Coevorden:

Coevorden heeft zijn ontstaan te danken aan het water. Temidden van moerassen en riviertjes ontstond Coevorden aan een doorwaadbare plaats (voorde) voor koeien.

Vanaf ca. 1600 werden de eerste vestingwerken aangelegd, met een dubbele vestinggracht. Een aantal rivieren kwam in de vestinggracht samen. De belangrijkste hiervan zijn het Loodiep, het Drostendiep en het Schoonebeekerdiep. Het water werd afgevoerd via de Kleine Vecht naar de Overijsselse Vecht . Omdat de afvoercapaciteit van de Kleine Vecht te gering was, met overstromingen als gevolg, is later het afwateringskanaal gegraven.

Op initiatief van de Havenvereniging is een fietsroute samengesteld die zoveel mogelijk langs de genoemde riviertjes en kanalen loopt, door een afwisselend landschap. De totale lengte bedraagt ruim 40 km en gaat gedeeltelijk door Duitsland. Het is mogelijk om de route in twee etappes te fietsen; ook kan de route eenvoudig worden ingekort, al mis je dan natuurlijk wel een gedeelte van de schitterende omgeving van Coevorden.

Je zult ontdekken dat Coevorden een echte waterstad is met een grote verscheidenheid aan waterwegen.

De volledige routebeschrijving is hier te downloaden.

A4 Versie
Versie voor smartphone