Opleiding

Klein Vaarbewijs 1

In het Havenlokaal van Havenvereniging Coevorden start binnenkort de cursus klein vaarbewijs deel 1 (KVB 1).

De lessen zijn op dinsdag van 19.30 tot circa 22.00 uur en worden gegeven door zeezeilers Aiko en Tonnie Huls.

In september 2019 komt er meer informatie op deze website over de cursus van 2019.

Het klein vaarbewijs is verplicht voor schepen die langer zijn dan 15 meter of die harder kunnen varen dan 20 km per uur. Wie geen vaarbewijs heeft, loopt risico een fikse boete te krijgen. In de cursus komen vele aspecten aan bod, zoals waterkaarten, verlichting en verkeerslichten, verkeersborden, voorrangsregels, weerkunde, techniek en bruggen en sluizen. Aiko is een ervaren zeezeiler, maar maakte zelf bijna alle mogelijke fouten. Daarover vertelt hij uitvoerig ter lering van de cursisten. De theorie wordt aangevuld met handige tips. Het vaarbewijs is levenslang geldig.

Voor informatie en aanmelding: aikohuls@hetnet.nl of telefoon 06-53124878.

Op verzoek en bij voldoende belangstelling (minimaal 10 personen) geven Aiko en Tonnie ook de cursus klein vaarbewijs deel 2 (KVB 2)

Klein Vaarbewijs 2

Klein vaarbewijs 2 is een aanvulling op deel 1. Vaarbewijs 1 en 2 samen noemen we Klein vaarbewijs 2. Met dit diploma mag u op ‘rivieren-kanalen-meren’ varen en ook op de Eems / Dollard, de Waddenzee, het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer en op de Oosterschelde en Westerschelde.

Het Klein vaarbewijs 2 is tevens een International Certificate of Competence (ICC) inland and coastal waters. Dit betekent dat u in veel Europese landen op binnenwateren en kustwateren mag varen. Uw vaarbewijspasje is internationaal geldig.